Kunststeden Vlaanderen

  • Schipper Mechelen
  • Taxichauffeur Gent
  • Koetsier Brugge

Een Mechelse schipper, een Gentse taxichauffeur en een Brugse koetsier vertellen over hun ervaringen met Info on the go.

Deelnemers vertellen

MET PAARD EN KAR DOOR BRUGGE

Op de Grote Markt in Brugge trekken de paardenkoetsen meteen de aandacht. Proper opgeblonken en netjes op een rijtje staan de paarden van ongeduld te trappelen om reizigers letterlijk te “vervoeren”. Caroline nam op aansporen van haar baas, samen met heel het team, deel aan een vormingsdag van Info on the go. Persoonlijk had ze verwacht meer bij te leren over het omgaan met specifieke situaties, maar desondanks heeft ze genoten van het samenzijn met collega’s en van de verhalen van de Brugse schippers die ook aan de vorming deelnamen. Wat ze vooral meeneemt uit de sessie is de kennis over de persoonlijke ruimte van mensen en het belang van oogcontact. “Tijdens ons werk moeten we veel aspecten tegelijkertijd in de gaten houden: het verkeer, ons paard en de noden van onze klanten. Een goede rit begint al voordat onze klanten ingestapt zijn: een open houding en de manier van kijken zijn dan ook erg belangrijk” benadrukt Caroline. “Soms kom je echt grappige situaties tegen met toeristen, zo krijgen wij regelmatig de vraag of we ook langs de Eiffeltoren passeren. Dan is het kwestie van niet in de lach te schieten en tactvol te reageren. Een kort lesje in aardrijkskunde, zonder al te belerend over te komen, is dan op zijn plaats”. Carolines favoriete plekje in Brugge is het Arentshof, een gezellig pleintje met een middeleeuws uitziend brugje waar je kan genieten van de rust en een pittoresk uitzicht.


COMFORTABEL EN GOED GEÏNFORMEERD OP PAD MET DE TAXI IN GENT

Yilmaz geeft spontaan zijn plekje vooraan in de rij taxi’s aan het Sint-Pietersstation op om stipt op onze afspraak te verschijnen. Hij werkt voor zijn nonkel in het familiebedrijfje “Taxi Aydin”. Het vignet van Info on the go hebben ze zichtbaar op beide wagens aangebracht.

Yilmaz geeft graag extra tips aan zijn passagiers en dat is dan ook de reden voor zijn deelname aan Info on the go. “Ik had zelf nog nooit de Sint-Baafskathedraal bezocht. Dit heeft enorm veel indruk op me gemaakt en sindsdien raad ik regelmatig reizigers aan om die een bezoekje te brengen” glundert Yilmaz.
“Voorzichtig rijden en de klant vriendelijk behandelen zijn één ding; maar een extra tip of een weetje meegeven zijn echte pluspunten. Zo’n klant stapt dubbel zo tevreden uit en belt me wellicht weer op voor de terugrit”.
Yilmaz vond het ook fijn om eens met de andere taxichauffeurs rond de tafel te zitten en bepaalde gebeurtenissen met hen te bespreken. “De collegialiteit onder taxichauffeurs is heel groot. We sturen klanten altijd door naar de taxi vooraan in de rij en als we niet zeker zijn van de juiste weg kunnen we het altijd gauw bespreken met de chauffeur achter ons.” Een dagje in het verkeer kan best druk zijn, maar Yilmaz’ remedie om tot rust te komen is een bezoekje aan de Korenlei. “Daar kan je aan het water zitten en het mooiste uitzicht van Gent bewonderen”.

BOOTJEVAREN MET DE MECHELSE SCHIPPERS

De Dijle glinstert in de namiddagzon, wanneer ik met Walter, één van de Mechelse schippers, op de kaai terugblik op zijn deelname aan de vorming van Info on the go. “Ik spoorde mijn collega’s aan om allemaal deel te nemen, vooral omwille van het voormiddaggedeelte rond communicatie”, herinnert Walter zich. “Onze schippers komen bijna allemaal uit de scheepvaartwereld en zijn daarom vooral bekend met vrachtvervoer. Dat is toch wel iets anders dan het vervoeren van mensen.”
Niet dat de schippers communicatief tekort schieten, merk ik wanneer Eddy aanmeert, zijn matrozenpetje opzet en een stoere pose aanneemt voor de foto. Meteen daarna zet hij spontaan een dansje in om een kindje te entertainen dat ongeduldig aanschuift voor het volgende boottochtje.
“De vorming in klantvriendelijkheid is vooral een kapstok, waarnaar we af en toe kunnen teruggrijpen. Vooral letten op details is voor ons belangrijk: klanten moeten zich echt gesoigneerd voelen. Als er bijvoorbeeld iemand met een buggy aankomt, bieden wij aan om deze veilig weg te bergen tot het einde van het tochtje; nog voor men erom gevraagd. Zoiets appreciëren de mensen. Ook de blocnotes van Info on the go hebben wij steeds bij de hand. Als iemand de weg vraagt of een tip wil, kunnen we de juiste plaats snel op het stadsplan aanduiden en dan meegeven met de bezoeker.”
Als ik vraag naar zijn favoriete plekje in de stad, wijst Walter met een wijds gebaar naar de Dijle. In zijn vrije tijd geniet hij graag van dit uitzicht vanop een terrasje in de Kruidtuin, de groene long van Mechelen. “Maar een gezellig boottochtje op de Binnendijle blijft toch mijn tip nummer één” voegt hij er met een glimlach aan toe. “Vanuit de boot kan je de stad bewonderen vanuit een andere hoek, genieten van de rust op het water en tegelijkertijd iets bijleren over haar rijke geschiedenis.”